مصاحبه علیشهابی علی شهابی روزنامه تجارت

مصاحبه روزنامه تجارت با دکتر علی شهابی

علی شهابی به روزنامه تجارت گفت:

برخی تصور می‌کنند منطقه ۲۲ حیاط خلوت پایتخت است!!

مسئله تراکم جمعیت، سرانۀ آموزشی و حمل و نقل عمومی تبدیل به یک بحران برای شهر تهران شده است.

انبوه‌سازی در منطقه ما را متوقف کنید!

 ————- ——  ——- ————- ——  ——- ————-

شورایاران کلانشهر تهران به عنوان نمایندگان مستقیم مردم در ۳۵۴ محله شهر از نزدیک به نیازها و مشکلات شهروندان آگاهی دارند و همچنین بهترین حلقه‌ی ارتباطی میان مردم و مسئولین محسوب می‌شوند.
دکتر علی شهابی از شورایاران فعال منطقه بیست و دو تهران است، شهابی به بلند مرتبه‌سازی و انبوه‌سازی در این منطقه انتقاد دارد، خبرنگار «تجارت» نظر این عضو فعال شورایاری در مورد مشکلات منطقه بیست و دو تهران را جویا شده است.
به گفته علی شهابی، شورایاران طی گزارشی که از منطقه تهیه کردند و در صحن شورای اسلامی شهر تهران توسط دبیر شورایاری منطقه قرائت شد، به ترتیب اولویت به موضوع بلند مرتبه سازی بی‌رویه، بی‌توجهی وزارت آموزش و پرورش نسبت به کمبود مدرسه و کیفیت پایین آب شرب تأکید نموده‌اند.
این استاد دانشگاه و نماینده شهروندان در شورایاری تأکید دارد که بارها اعضای شورایاری این منطقه نامه‌های گوناگونی را به اعضای شورای اسلامی شهر تهران، شهردار منطقه و تهران ارسال کرده‌اند و نگرانی خود را از این حجم ساخت و ساز ابراز کرده‌اند، ولی تا بحال توجه‌ای به این مهم نشده است.
عضو شورایاری در ادامه به نگرش سازمان ها و ارگان‌های مختلف اشاره نموده و معتقد است برخی تصور می‌کنند که منطقه ۲۲ حیاط خلوت پایتخت است و به دلیل نبود زمین در مرکز شهر و اکثر مناطق و گران بودن هزینه‌های ساخت و ساز در مناطق مرکزی بهتر است فرصت را غنیمت شمرده و دست به کار شوند و اقدام به انبوه‌سازی در این منطقه جوان و نوپای تهران کنند.
وی تصریح می‌کند، گاهی اوقات شاهد آن هستیم که برخی نهادها و پیمانکاران که از شهرداری تهران طلب کارند، شهرداری در قبال طلب به آنها زمین یا تراکم می‌دهد، و این امر موجب افزایش برج‌سازی و افزایش جمعیت روز افزون این منطقه می‌شود.
این فعال اجتماعی و شورایاری منطقه غرب در پاسخ به سوال با توجه به اینکه در آینده نزدیک جمعیت این منطقه افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد، شهرداری چه اقدامات زیر بنایی برای این منطقه انجام داده است، پاسخ می‌دهد:
شهرداری اقدامات زیربنایی محسوسی انجام نداده، تنها اقدام مشهود عمرانی شهرداری برای این منطقه تکمیل ادامه بزرگراه شهید همت بوده، که در واقع این طرح نیز به دلیل ملی بودن با مشارکت دولت ساخته شده است. در خصوص حمل و نقل عمومی و سرانه‌های آموزشی و بهداشت هم اقدام متناسبی صورت نگرفته است و بی‌توجهی وزارت آموزش و پرورش نسبت به کمبود ۶۰ مدرسه با توجه به تراکم جمعیت منطقه اولین بحران جدی بوجود آمده است.
وی در ادامه به سایر مشکلات هم می‌پردازد و یکی دیگر از مشکلات منطقه بیست و دو را ساخته مجتمع‌های تجاری بزرگ معرفی می‌کند، که باعث بالا رفتن سرانه تجاری در منطقه می‌شود، و بدنبال خود مشکلات مختلف مثل ترافیک و آلودگی هوا بوجود می‌آورد.
شهابی افزود، مسأله اینجاست که شهرداری قبل از اینکه به پیوست‌ها و زیر ساخت‌های یک طرح توجه داشته باشد، تلاش می‌کند آن طرح را هرچه سریع‌تر به اجرا برساند ولی بعد از مدتی که از بهره‌برداری طرح می‌گذرد، معایب آن مشخص می‌شود و هزینه‌های زیادی به مدیریت شهری تحمیل می‌کند.
برای نمونه زمانی که دریاچه شهدای خلیج فارس راه اندازی شد، شهرداری توجه به راه اندازی پارکینگ خودروهای مراجعه کنندگان نکرده بود و بعد از مدتی از راه‌اندازی این محیط و سردرگمی مردم اقدام به ساخت پارکینگ خودرو مراجعه کنندگان کرد و از سوی دیگر به تازگی شهرداری تصویه خانه آب دریاچه شهدای خلیج فارس را در ایام نوروز افتتاح کرد و صدا وسیما این خبر را اطلاع‌رسانی کرد در صورتی که این طرح باید همان چهار سال پیش زمان افتتاح دریاچه راه‌اندازی می‌شد.
علی شهابی در پایان در مورد راهکارهای برون رفت از مشکلات کلانشهر تهران بر نقش شورای اسلامی شهر تهران تأکید فراوان ورزیده و معتقد است اگر شهروندان تهرانی در انتخابات شورای شهر عالمانه و آگاهانه رأی دهند و مدیریت شهر را به متخصصان جوان و متعهد بسپارند، مشکلات کلانشهر تهران یکی پس از دیگری حل خواهد شد./
منبع: روزنامه تجارت

علی شهابی؛ استاد دانشگاه، شورایار، فعال فرهنگی و کارشناس مدیریت شهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید